W górę
W roku 1998 nasza szkoła rozpoczęła współpracę ze szkołą niemiecką Brinker Schule w Langenhagen k/Hanoweru. Na pierwszych spotkaniach przedstawicieli szkół wypracowane zostały zasady współpracy między placówkami. W dniach 5-7 maja 1999 r. delegacja niemieckiej szkoły wraz z dyrektorem p. Thomasem Johnem gościła w Zielonej Górze. Na spotkaniu podjęto decyzję o organizacji pierwszej wymiany uczniowskiej.
W dniach 8-12 listopada 1999 r. 20-osobowa grupa uczniów z klas V i VI naszej szkoły udała się na spotkanie do Langenhagen z niemieckimi koleżankami i kolegami.
Na zaproszenie naszej szkoły grupa niemieckich uczniów przebywała w Zielonej Górze w dniach 22-26 maja 2000 r.
Jesienią 2000 r. (5-7 października) delegacja z PSP 7 wraz z Panią Dyrektor Lilianą Witczuk-Kamieniarz odwiedziła zaprzyjaźnioną szkołę i zwiedziła EXPO-2000.
Na wspólnym spotkaniu koordynatorów z obu szkół (polskiej i niemieckiej) w 2003 r. w Müllrose postanowiono rozpocząć organizację spotkań polsko-niemieckich z dziećmi młodszymi ze względu na to, że:
- młodsze dzieci są bardziej otwarte i spontaniczne,
- chętniej włączają się do wspólnych zajęć,
- bez zahamowań i barier nawiązują kontakty, mimo mniejszych umiejętności językowych,
- rozpoczynając wymianę uczniowską z młodszymi dziećmi istnieje możliwość kontynuowania współpracy, rozwijania kontaktów, wspierania nawiązanych znajomości przez nauczycieli i ewaluacji współpracy.
Od 1999 r. uczniowie klas młodszych (kl. II, III, IV) i nauczyciele naszych szkół wielokrotnie spotykali się w Polsce i w Niemczech:
Przeprowadzone spotkania z dziećmi młodszymi pokazały, że współpraca przynosi pozytywne efekty. Młodsze dzieci chętniej i bardziej otwarcie nawiązują kontakty, wykazują większą tolerancję i większe zainteresowanie wszystkim, co dotyczy ich rówieśników. Już od najmłodszych lat przekonują się o potrzebie nauki języków obcych i praktycznym ich zastosowaniu. Dzięki temu chętniej uczą się języka niemieckiego.
Spotkania uczniowskie są początkiem kontaktów między naszymi uczniami a rówieśnikami z Niemiec. Dzieci kontynuują znajomości listownie i telefonicznie, również angażują się całe rodziny w rozwijanie więzi z kolegami z Niemiec. Uczniowie nasi utrzymują znajomości poprzez listy, kartki, e-maile, przy czym wsparcie znajdują w nauczycielach i rodzicach.
Uważamy, że wspólna praca z jak najmłodszym pokoleniem jest najlepszym wstępem do wspólnego kształtowania przyszłości i przezwyciężania nieufności. Młode pokolenie jest przyszłością Europy. Ważne jest zatem, aby zaszczepić w nim ducha tolerancji, partnerstwa, a poprzez naukę języków obcych pokonywać barierę językową między Niemcami i Polakami. Im wcześniej angażować będziemy nasze młode pokolenie po obu stronach granicy w proces porozumienia, tym większa jest szansa na rozwój partnerskich stosunków. Obok oficjalnej płaszczyzny w zbliżaniu naszych narodów bardzo istotną rolę odgrywa bezpośrednie zaangażowanie społeczeństwa, młodzieży i jak najmłodszych dzieci.